Milyen jógát válasszak?

A jóga egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Világszerte pedig milliók gyakorlják, annak érdekében, hogy megőrizzék vagy visszaállítsák egészségüket, méregtelenítsenek, elűzzék a stresszt és növeljék a vitalitásukat. Ma már rengeteg jógatípus közül válogathatunk és a lehetőségek sűrűjében sokan el is tévednek… Elmennek egy jógaórára, nem érzik a hatását, esetleg kifejezetten kellemetlenül élik meg az órát, és azt mondják, hogy nekik a jóga nem tesz jót. Pedig csak nem a számukra megfelelő stílusú órát  látogatták meg. Az alábbi kis összefoglaló abban ad iránymutatást, hogy mi a különbség az egyes stílusok között, hogy könnyebben találjuk meg azt, ami számunkra a legmegfelelőbb. 

A jógairányzatok nagyon eltérőek lehetnek. Bár célja mindegyiknek ugyanaz, mégis sok különbség van egy-egy tradíció között. Egyik irányzat erősen igénybe veszi az izmokat és a mozgás van a középpontjában, másik meditatívabb, kevésbé veszi igénybe a fizikai testet. Mindenkinek meg kell találnia a személyiségéhez és a szükségleteihez legmegfelelőbb irányzatot és gyakorlást. Íme, s legismertebb típusok, amelyek között a „modern ember” válogathat.

ASHTANGA VINYASA

Egyre ismertebb és egyre kedveltebb jógatípus. Sokan a modern jógának is nevezik. Egy nagyon aktív jógarendszer, amely kötött szériákkal dolgozik. A legismertebb az úgynevezett 1. széria, a jógaterápia. Nagyon nagy hangsúlyt fektet az energiatest aktivizálására a testzárakon keresztül, a figyelem, tekintet irányítására és a légzésre. A légzés kötött, szabályozott, sokak számára elsőre hihetetlenül nehéz. Célja, hogy végig fenntartsa a „tüzet”. Kezdő jógázók gyakran megrémülnek egy ashtanga jógaórán, mert haladó pózokkal dolgozik és erősen igénybe veszi a testet. Mindettől függetlenül hihetetlenül jó hatású, meditatív jógarendszer, amely a test-tekintet-légzéskontrollal egy transszerű tudatállapotot idéz elő a gyakorlás során. Elsősorban haladó, a hatha jóga alapvető ászanáit már ismerő és kivitelezni tudó gyakorlóknak ajánlják. Méregteleníti, fiatalítja a testet, kitisztítja a tüdőt, rendbeteszi a hormonháztartást és hihetetlenül jó alakformáló.

Mikor nem ajánljuk: Komolyabb fizikai betegségek esetén, gyenge fizikai erőnlét, magas vérnyomás, cukorbetegség, érrendszeri problémák esetén ez a jógatípus nem, vagy csak szakember felügyelete mellett ajánlott.

A FORRÓ BIKRAM JÓGA

A nyugaton ismert Bikram órák különlegessége, hogy fűtött teremben, magas páratartalom mellett zajlanak. A teremben közel 40 fok van. Ebben a „melegben” az izmok tökéletesen ellazulnak, nyújthatóak. Ezt használja ki a rendszer. Az óra általában 90 perces és 26 kötött pózt, valamint 2 légzésgyakorlatot tartalmaz. Megalkotója Bikram Choudhury, aki elvitte Amerikába ezt a jógarendszert, ahol nagyon hamar híres és ismert lett. Hihetetlenül erősen méregtelenít, fiatalít, nyújtja az izmokat, erősíti az immunrendszert. Azoknak ajánljuk, akik méregteleníteni, fogyni szeretnének, emellett szeretnének gyorsan megszabadulni a stressz negatív hatásaitól.

Mikor nem ajánljuk: Mivel 40 fokban végezzük a gyakorlatokat, a szív- és érrendszer extrém terhelésnek van kitéve. Bármiféle szív- és érrendszeri betegség esetén érdemes más jógatípust választani.

KUNDALINI

Sokszor az éberség és a tudat jógájaként emlegetik ezt az irányzatot. A kundalini jóga célja, hogy felébressze és felemelje az emberben a kundalininek nevezett spirituális energiát, megtisztítsa a testet és a tudatot. A mozdulatok és a légzés nagyon ritmikusak, szabályozottak, sokszor használnak vizualizációkat egyes gyakorlatokban. Elsősorban az érzelmi és mentális problémák feloldására, a stressz levezetésére, saját spiritualitásunk kibontakoztatására alkalmas a rendszer.

Mikor nem ajánljuk: Mivel kötött és az érrendszert olyakor megterhelő légzéssel dolgozik, tüdő és érrendszeri problémák esetén nem ajánlott, vagy konzultáljunk szakemberrel kundalini jógagyakorlás előtt!

IYENGAR

Ez a jógatípus B.K.S Iyengar mester nevéhez fűződik. Lényege a stabilitás és a jó egészség fenntartása. Az Iyengar jógában a pózok általában hosszabban kitartottak, mint bármely egyéb jógatípus esetében. Az Iyengar jóga hihetetlenül jó testtudatot biztosít, hiszen a pózokban nagyon nagy figyelmet fordítunk a helyes testtartásra, az izmok és a csontrendszer helyzetére, a precizitásra. Egyszerűen megfogalmazva, az Iyengar jógaórák terápia jellegűek, segítenek az önismeret és az önfegyelem elérésében. Az Iyengar jógaterápia kifejezetten előnyös mozgásszervi panaszok esetén (persze ez mindegyik jógairányzatról elmondható), ami mégis mellette szól az, hogy nem kötött gyakorlatokkal dolgozik, speciálisan, a gyakorló igényeihez mérten variálhatóak az ászanák.


HATHA JÓGA

A Hatha jóga a jógák „nagyörege”, a legnagyobb halmaz, nem is jógatípus, hanem gyűjtőfogalom… Egyrészt azért, mert belőle fejlődött ki nagyon sok irányzat és gyakorlatsor, másrészt azért, mert a legrégebbi, legautentikusabb és legemberibb. A Hatha jóga ászanáit használja az Ashtanga, a Bikram és az Iyengar jóga is. Azoknak ajánlott, akik szeretik a változatosságot, nem minden esetben élvezik a kötött gyakorlatsorokat. A Hatha jóga esélyt ad arra, hogy a teljesen kezdő jógázóból gyakorlott jógázó legyen. Elkezdhető a gyakorlás nagyon egyszerű ászanákkal, és a fejlődés ütemében haladhatunk a nagyobb koncentrációt, izomerőt, rugalmasságot igénylő ászanák felé. A hatha jóga ezért mindennek az alapja! Ez a rendszer csöndben ott áll minden egyes irányzat mögött! Mivel nem kötött gyakorlatokkal dolgozik, ezért az ászanasorozatok speciálisan kombinálhatóak.

Innen fejlődött ki a:

gerincjóga – a hatha jóga gerincet erősítő és nyújtó ászanáit tartalmazza

női jóga – a kismedencei szervekre ható ászanákat tartalmaz

yin jóga – nyújtásokat, medence, csípő és mellkasnyitásokat tartalmaz

flow jóga – dinamikus, egymásba érő, táncszerű hatha jóga ászanákat tartalmaz

A Hatha-jóga azonban nem csak ászanákat, de különböző légzésgyakorlatokat, meditációkat, életvezetési irányelveket is tartalmaz. Mindazoknak, akik életmódváltásra törekszenek ez a rendszer a legjobb „barátjuk” lesz egy új, egészséges és vitális élet felé. Személy szerint bármely jógairányzat követőjének nagyon ajánlom a hatha jóga rendszerével és tanításaival való ismerkedést.

Várunk a Jóga Placc óráin! Kérdéseiddel pedig fordulj bátra az oktatóinkhoz! Így – egyrészt – jobban tudod, hogy mire számíthatsz, másrészt pedig már ismerősként jössz az első órára is!

 

Forras (ujegyensuly.hu)


Categories: Egyéb

Post Your Thoughts